Where Are You Know ??


Kawan-Kawan Saya

Monday, 25 February 2013

~Thanks For The Memory~

Thanks for the best days,
Of my life you gave me,
There we so sweet, so lovely,
So memorable you see...

4T students (Chemistry class)


4S students (Biology class)



You provided the happiness I was looking for,
I gathered so much still longing more,
You bashful talk that made me fine,
You child-like smile so cute, so divine...







You gave joy in everything you did,
Mostly you were sober though sometime stupid,
Your endearing nature of innocent kids,
I'll cheerish all your memories forever indeed...









You provided me a reason to smile,
With your lovely memories in my heart all the while,
You showed me the heart of gold you have inside,
So frank were you, you had nothing to hide...






Thank for the great time,
Of my life, you brought me, 
It was so precious, so worthy,
So priceless for me =)




Monday, 4 June 2012

Cintakah Kita Kepada Nabi SAW?

"Seorang pencinta pasti akan menghabiskan masanya untuk mengenang orang yang dicintainya."



Adakah begini perasaan kita kepada Rasulullah SAW? Pernahkah dalam sehari untuk seumur hidup kita ini, jiwa, hati, perasaan dan pemikiran kita hanyut dalam mencintai dan merinduinya. Jujurlah sebahagian besar daripada kita mungkin baru terkenang kepadanya saat membaca atau mendengar riwayat hidupnya dibacakan.

Hati kita baru bergetar dan merinduinya saat disampaikan tentang penderitaanya sewaktu di Taif. saat kepala dan tubuhnya berdarah dilempar batu oleh orang kafir dan baginda tetap tabah dan bertahan menjaga cahaya keimanan agar terus bersinar sehingga sampai ke hati kita di zaman ini.

Kita menangis apabila membayangkan betapa kejamnya Abu Jahal, Abu Lahab dan Uqbah bin Abi Mu'ith. Mereka ketawa mengejek sambil menuangkan najis unta ke atas bahu baginda semasa baginda sedang solat di hadapan Kaabah, mencekik lehernya, memukul tubuhnya, mengoyakkan bajunya dan meludah ke mukanya. 

Atau kita baru merinduinya ketika melintasi perenggan tulisan yang menceritakan betapa mulianya hati baginda saat meminta Aisyah r.a. untuk memasak makanan yang lazat dan menyuapkannya ke mulut seorang Yahudi, padahal mulut wanita itu setiap hari mencaci dan memaki hamun baginda manakala tangannya pula menuangkan sampah di setiap jalan yang dilalui baginda?

Nabi Muhammad SAW sentiasa mengenang dan memikirkan tentang umatnya, lebih banyak daripada kita sendiri memikirkan tentang baginda. Baginda SAW sangat mencintai umatnya lebih daripada cinta seorang ibu kepada anaknya. Rasa cemas baginda SAW lebih daripada cemas seorang ibu yang melihat anaknya bermain berdekatan dengan api.

Di akhir hayatnya, saat menahan kesakitan kerana nyawa hampir berpisah dari badan, ucapan yang baginda katakan menggambarkan betapa cemasnya hati baginda ialah Ummati... Ummati... (Oh, umatku... Oh, umatku...).

Oleh itu, ayuhlah saudara saudariku... kita sama-sama mendidik diri kita, ahli keluarga kita untuk lebih mencintai baginda SAW dengan memperbanyakkan membaca sirah hidup baginda yang suci. Cinta kita kepada baginda tidak akan pernah bertambah jika kita tidak membaca sirah kehidupannya.

"Seseorang akan bersama dengan orang yang dicintainya (di dalam syurga)"
~Hadir riwayat Bukhari dan Muslim~

Thursday, 31 May 2012

~Bakul Yang Berlubang~

Terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di ladang bersama cucunya. Setiap pagi, si datuk akan membaca Al-Quran di ruang dapur rumah mereka. Si cucu yang melihat turut meniru perbuatan datuknya itu. 

Satu hari, si cucu bertanya kepada datuknya: 
"Atuk, saya baca Quran ni tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ni atuk? 

Lalu, si Datuk berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diiisi arang sebelumnya.
"Nah, kau pergi ke sungai, bawa air dalam bakul ni."



Si cucu pun bergegas ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka. apabila pulang tiada lagi air yang tinggal. 

"Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit," kata si Datuk kepada cucunya.

Si cucu mengeluh. "Atuk, bakul ni berlubang-lubang, pasti airnya bocor dan mengalir keluar."

Si Datuk mengarahkan cucunya melakukan perbuatan yang sama sekali lagi. Tanpa berlengah si cucu pun berlari ke sungai. Tetapi apabila tiba di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal.
"Tak boleh lah atuk." 

Si cucu mencuba sekali lagi. Kali ini datuknya melihat dari pintu. Maka, si cucu pun cepat-cepat ke sungai dan berlari balik membawa bakul yang diisi air untuk ditunjukkan kepada datuknya.
"Nampak tak atuk, Tak bolehlah. Tak ada gunanya." Bentak si cucu.

Si Datuk berkata, "Jadi kau rasa tidak berguna? Cuba kau tengok bakul tu betul-betul." Seperti baru tersedar, si cucu baru perasan, bakul yang tadi kotor dek kesan arang kini sudah bersih. 

"Macam itulah dengan membaca Al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya tetapi ia tetap membersihkan hati orang yang membacanya. Itu semua dengan kehendak Allah." 
Ujar Si Datuk kepada cucunya.






Saturday, 28 April 2012

Peringatan Nabi SAW

~Peringatan Nabi Muhammad SAW tentang layanan kubur selepas jenazah dikebumikan~

Daripada Abu Sa'id, katanya : Pada suatu hari, Nabi Muhammad SAW masuk ke tempat sembahyangnya. Lalu, dilihatnya beberapa orang sedang gelak ketawa. Baginda SAW pun menegur mereka dengan bersabda : "Ketahuilah! Sesungguhnya kalau kamu banyak menyebut dan mengingati perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan tentulah peringatan mengenainya akan menghalang kamu daripada melakukan apa yang aku lihat ini. Maka, hendaklah kamu selalu mengingati dan menyebut perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan, iaitu maut, kerana sesungguhnya pada tiap-tiap hari kubur menyeru, katanya : Akulah rumah dagang, akulah rumah yang sunyi sepi, akulah rumah yang penuh dengan tanah, akulah rumah yang penuh dengan ulat."

Maka, apabila hamba Allah yang mukmin dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya : Dipersilakan dengan segala hormatnya! Ketahuilah sebenarnya adalah engkau-kepadaku-sekasih-kasih orang yang berjalan di atasku. Oleh itu, apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepdaku pada hari ini, maka engkau akan melihat layananku kepadamu. Kubur itu pun menjadi lapang selapangnya baginya seluas mata memandang serta dibukakan kepadanya sebuah pintu ke syurga (lalu datang kepadanya sebahagian dari bau syurga dan udaranya, serta ia dapat mencium dari baunya yang semerbak harum dan berasa senang hati dari segala yang dilihatnya di dalam syurga itu). 

Dan sebaliknya yang berlaku apabila orang yang berdosa atau orang kafir dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya : Tidak layak engkau disambut dan dipersilakan, ketahuilah sebenarnya engkau-kepadaku-adalah sebenci-benci orang yang berjalan di atasku. oleh itu, apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepadaku hari ini, maka engkau akan melihat apa yang akan buat kepadamu. Nabi SAW bersabda lagi : Kubur itu pun mengepitnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya.

Kata rawi hadis ini : Nabi SAW (sambil bersabda menerangkan yang demikian, lalu Baginda SAW) memasukkan jari-jari sebelah tangannya di celah jari-jari yang sebelah lagi. Kemudian Baginda SAW bersabda lagi : "Dan dilepaskan kepada orang itu tujuh puluh ekor ular besar yang kalaulah seekor di antaranya menghembuskan nafasnya di bumi, nescaya tidak akan tumbuh sesuatu pun dari tumbuh-tumbuhan atau tanaman selagi dunia ini masih wujud. Kemudian ular-ular itu akan mematuknya dan melukakannya sehingga ia dibawa untuk dihisab (dan menerima balasan)."

Kata rawi hadis ini : Nabi SAW bersabda lagi : "Bahawa sesungguhnya kubur itu adalah sebuah taman dari taman-taman syurga atau sebuah gaung-gaung neraka." 
(Hadis riwayat Abu Sa'id)



Tuesday, 17 April 2012

Anda Berminat ???!!!!

Jom kawan-kawan kita join aktiviti nie.. 
Sayembara Penulisan Novel, Cerpen & Puisi- Berita Harian.. 
(klik di sini)
 Hadiah menarik menunggu para peserta !!!! 
Jangan lepaskan peluang keemasan ini..hohoho !!!!


Nih syarat-syarat penyertaan :

  • Sayembara ini terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang berumur bawah 45 tahun (yang lahir pada tahun 1966 dan seterusnya).
  • Karya perlu asli, hasil karya sendiri dan ditulis dalam bahasa Melayu.
  • Peserta dibenarkan untuk menghantar penyertaan lebih daripada satu karya. Namun peserta hanya layak memenangi satu hadiah bagi setiap kategori yang disertai.
  • Karya mestilah belum pernah disiarkan dalam mana-mana bentuk penerbitan.
  • Peserta perlu memberikan maklumat dan butiran diri dengan mengisi borang penyertaan yang boleh dimuat turun di laman sesawang ITBM, iaitu di sini.
  • Karya perlu ditaip kemas, langkau dua baris dengan jenis tulisan Times New Roman bersaiz 12 poin di kertas A4.
  • Kepanjangan karya sayembara:
  • Novel: tiada had halaman.
  • Cerpen: sekurang-kurangnya 10 karya (bukan 10 halaman).
  • Puisi: sekurang-kurangnya 30 karya (bukan 30 halaman).
  • Manuskrip yang telah diterima untuk sayembara tidak akan dipulangkan kepada penulis.
  • Karya tersebut juga tidak dibenarkan untuk diterbitkan di mana-mana penerbitan atau menyertai pertandingan lain sehingga pengumuman pemenang diadakan.        
  • Penganjur mempunyai hak untuk menerbitkan dan menterjemahkan karya yang menyertai sayembara ini. Namun jika penulis tidak dihubungi penganjur dalam tempoh masa tiga (3) bulan selepas pengumuman pemenang, penulis dibenarkan untuk menerbitkan karya terbabit dengan mana-mana penerbit.
  • Tarikh tutup penyertaan Sayembara Penulisan Novel pada 31 Januari 2013. Manakala tarikh tutup penyertaan Sayembara Penulisan Cerpen dan Puisi pada 31 Julai 2012. Semua penyertaan akan diberikan surat tanda terima.
  • Penyertaan yang tidak memenuhi atau melanggar syarat sayembara akan ditolak.
  • Keputusan panel hakim adalah muktamad.
  • Sila e-melkan manuskrip dan borang penyertaan yang lengkap ke buku@itbm.com.my ataubuku@pena.com.my. Manuskrip tersebut boleh juga diposkan ke alamat berikut:


KATEGORI NOVEL
Hadiah Pertama : 1 x RM15,000
Hadiah Kedua   : 1 x RM12,000
Hadiah Ketiga   : 1 x RM9,000
Hadiah Sagu hati :7 x RM3,000
KATEGORI CERPEN
Hadiah Pertama : 1 x RM10,000
Hadiah Kedua   : 1 x RM7,000
Hadiah Ketiga   : 1 x RM5,000
Hadiah Sagu hati : 7 x RM2,000
KATEGORI PUISI
Hadiah Pertama : 1 x RM10,000
Hadiah Kedua : 1 x RM7,000
Hadiah Ketiga : 1 x RM5,000
Hadiah Sagu hati : 7 x RM2,000

Tuesday, 27 March 2012

:: Allah..Make Me Strong ::

Bismillahirrahmanirrahim...

I asked for strength.. 
Allah Taala gave me difficulties to make me strong.

I asked for wisdom..
Allah Taala gave me problems to solve.

I asked for prosperity..
Allah Taala gave me the brain and brawn to work.

I asked for courage..
Allah Taala gave me danger to overcome.

I asked for love..
Allah Taala gave me troubled people to help.

I asked for favours..
Allah Taala gave me opportunities.

I received nothing that I wanted..
But I received everything I needed...



Please Allah dont let me stand alone..
Please give me the strength to overcome the hardship.
Heals my wound..
Cheers me up..
Helps me Allah..
Show me the way that I should choose to be a better person.
Amin..


::Dare.To.Be::



When a new day begins, dare to smile gratefully.
When there is darkness, dare to be the first to shine the light.
When there is unjustice, dare to be the first to condemn it.

When something seems difficult, dare to do it anyway.
When life seems to beat you down, dare to fight back.
When they seems to be no hope, dare to find some.

When you are feeling tired, dare to keep going.
When times are tough, dare to be tougher.
When loves hurt you, dare to love again.

When someone is hurting, dare to help them heal.
When another is lost, dare to help them find their way.
 When a frienD falls, dare to be the first to a extend a hand.

When you cross paths with another, dare to make them smile.
When you feel great, dare to help someone else feel great too.

WHEN THE DAY HAS ENDED, DARE TO FEEL AS YOU HAVE DONE YOUR BEST.
DARE TO BE THE BEST YOU CAN!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cer Klik Bom Tue


Geng Budak Baek

Basa-Basi Komentar


SHout