Where Are You Know ??


Kawan-Kawan Saya

Monday, 4 June 2012

Cintakah Kita Kepada Nabi SAW?

"Seorang pencinta pasti akan menghabiskan masanya untuk mengenang orang yang dicintainya."



Adakah begini perasaan kita kepada Rasulullah SAW? Pernahkah dalam sehari untuk seumur hidup kita ini, jiwa, hati, perasaan dan pemikiran kita hanyut dalam mencintai dan merinduinya. Jujurlah sebahagian besar daripada kita mungkin baru terkenang kepadanya saat membaca atau mendengar riwayat hidupnya dibacakan.

Hati kita baru bergetar dan merinduinya saat disampaikan tentang penderitaanya sewaktu di Taif. saat kepala dan tubuhnya berdarah dilempar batu oleh orang kafir dan baginda tetap tabah dan bertahan menjaga cahaya keimanan agar terus bersinar sehingga sampai ke hati kita di zaman ini.

Kita menangis apabila membayangkan betapa kejamnya Abu Jahal, Abu Lahab dan Uqbah bin Abi Mu'ith. Mereka ketawa mengejek sambil menuangkan najis unta ke atas bahu baginda semasa baginda sedang solat di hadapan Kaabah, mencekik lehernya, memukul tubuhnya, mengoyakkan bajunya dan meludah ke mukanya. 

Atau kita baru merinduinya ketika melintasi perenggan tulisan yang menceritakan betapa mulianya hati baginda saat meminta Aisyah r.a. untuk memasak makanan yang lazat dan menyuapkannya ke mulut seorang Yahudi, padahal mulut wanita itu setiap hari mencaci dan memaki hamun baginda manakala tangannya pula menuangkan sampah di setiap jalan yang dilalui baginda?

Nabi Muhammad SAW sentiasa mengenang dan memikirkan tentang umatnya, lebih banyak daripada kita sendiri memikirkan tentang baginda. Baginda SAW sangat mencintai umatnya lebih daripada cinta seorang ibu kepada anaknya. Rasa cemas baginda SAW lebih daripada cemas seorang ibu yang melihat anaknya bermain berdekatan dengan api.

Di akhir hayatnya, saat menahan kesakitan kerana nyawa hampir berpisah dari badan, ucapan yang baginda katakan menggambarkan betapa cemasnya hati baginda ialah Ummati... Ummati... (Oh, umatku... Oh, umatku...).

Oleh itu, ayuhlah saudara saudariku... kita sama-sama mendidik diri kita, ahli keluarga kita untuk lebih mencintai baginda SAW dengan memperbanyakkan membaca sirah hidup baginda yang suci. Cinta kita kepada baginda tidak akan pernah bertambah jika kita tidak membaca sirah kehidupannya.

"Seseorang akan bersama dengan orang yang dicintainya (di dalam syurga)"
~Hadir riwayat Bukhari dan Muslim~

Thursday, 31 May 2012

~Bakul Yang Berlubang~

Terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di ladang bersama cucunya. Setiap pagi, si datuk akan membaca Al-Quran di ruang dapur rumah mereka. Si cucu yang melihat turut meniru perbuatan datuknya itu. 

Satu hari, si cucu bertanya kepada datuknya: 
"Atuk, saya baca Quran ni tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ni atuk? 

Lalu, si Datuk berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diiisi arang sebelumnya.
"Nah, kau pergi ke sungai, bawa air dalam bakul ni."



Si cucu pun bergegas ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka. apabila pulang tiada lagi air yang tinggal. 

"Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit," kata si Datuk kepada cucunya.

Si cucu mengeluh. "Atuk, bakul ni berlubang-lubang, pasti airnya bocor dan mengalir keluar."

Si Datuk mengarahkan cucunya melakukan perbuatan yang sama sekali lagi. Tanpa berlengah si cucu pun berlari ke sungai. Tetapi apabila tiba di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal.
"Tak boleh lah atuk." 

Si cucu mencuba sekali lagi. Kali ini datuknya melihat dari pintu. Maka, si cucu pun cepat-cepat ke sungai dan berlari balik membawa bakul yang diisi air untuk ditunjukkan kepada datuknya.
"Nampak tak atuk, Tak bolehlah. Tak ada gunanya." Bentak si cucu.

Si Datuk berkata, "Jadi kau rasa tidak berguna? Cuba kau tengok bakul tu betul-betul." Seperti baru tersedar, si cucu baru perasan, bakul yang tadi kotor dek kesan arang kini sudah bersih. 

"Macam itulah dengan membaca Al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya tetapi ia tetap membersihkan hati orang yang membacanya. Itu semua dengan kehendak Allah." 
Ujar Si Datuk kepada cucunya.






Saturday, 28 April 2012

Peringatan Nabi SAW

~Peringatan Nabi Muhammad SAW tentang layanan kubur selepas jenazah dikebumikan~

Daripada Abu Sa'id, katanya : Pada suatu hari, Nabi Muhammad SAW masuk ke tempat sembahyangnya. Lalu, dilihatnya beberapa orang sedang gelak ketawa. Baginda SAW pun menegur mereka dengan bersabda : "Ketahuilah! Sesungguhnya kalau kamu banyak menyebut dan mengingati perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan tentulah peringatan mengenainya akan menghalang kamu daripada melakukan apa yang aku lihat ini. Maka, hendaklah kamu selalu mengingati dan menyebut perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan, iaitu maut, kerana sesungguhnya pada tiap-tiap hari kubur menyeru, katanya : Akulah rumah dagang, akulah rumah yang sunyi sepi, akulah rumah yang penuh dengan tanah, akulah rumah yang penuh dengan ulat."

Maka, apabila hamba Allah yang mukmin dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya : Dipersilakan dengan segala hormatnya! Ketahuilah sebenarnya adalah engkau-kepadaku-sekasih-kasih orang yang berjalan di atasku. Oleh itu, apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepdaku pada hari ini, maka engkau akan melihat layananku kepadamu. Kubur itu pun menjadi lapang selapangnya baginya seluas mata memandang serta dibukakan kepadanya sebuah pintu ke syurga (lalu datang kepadanya sebahagian dari bau syurga dan udaranya, serta ia dapat mencium dari baunya yang semerbak harum dan berasa senang hati dari segala yang dilihatnya di dalam syurga itu). 

Dan sebaliknya yang berlaku apabila orang yang berdosa atau orang kafir dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya : Tidak layak engkau disambut dan dipersilakan, ketahuilah sebenarnya engkau-kepadaku-adalah sebenci-benci orang yang berjalan di atasku. oleh itu, apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepadaku hari ini, maka engkau akan melihat apa yang akan buat kepadamu. Nabi SAW bersabda lagi : Kubur itu pun mengepitnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya.

Kata rawi hadis ini : Nabi SAW (sambil bersabda menerangkan yang demikian, lalu Baginda SAW) memasukkan jari-jari sebelah tangannya di celah jari-jari yang sebelah lagi. Kemudian Baginda SAW bersabda lagi : "Dan dilepaskan kepada orang itu tujuh puluh ekor ular besar yang kalaulah seekor di antaranya menghembuskan nafasnya di bumi, nescaya tidak akan tumbuh sesuatu pun dari tumbuh-tumbuhan atau tanaman selagi dunia ini masih wujud. Kemudian ular-ular itu akan mematuknya dan melukakannya sehingga ia dibawa untuk dihisab (dan menerima balasan)."

Kata rawi hadis ini : Nabi SAW bersabda lagi : "Bahawa sesungguhnya kubur itu adalah sebuah taman dari taman-taman syurga atau sebuah gaung-gaung neraka." 
(Hadis riwayat Abu Sa'id)



Tuesday, 17 April 2012

Anda Berminat ???!!!!

Jom kawan-kawan kita join aktiviti nie.. 
Sayembara Penulisan Novel, Cerpen & Puisi- Berita Harian.. 
(klik di sini)
 Hadiah menarik menunggu para peserta !!!! 
Jangan lepaskan peluang keemasan ini..hohoho !!!!


Nih syarat-syarat penyertaan :

  • Sayembara ini terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang berumur bawah 45 tahun (yang lahir pada tahun 1966 dan seterusnya).
  • Karya perlu asli, hasil karya sendiri dan ditulis dalam bahasa Melayu.
  • Peserta dibenarkan untuk menghantar penyertaan lebih daripada satu karya. Namun peserta hanya layak memenangi satu hadiah bagi setiap kategori yang disertai.
  • Karya mestilah belum pernah disiarkan dalam mana-mana bentuk penerbitan.
  • Peserta perlu memberikan maklumat dan butiran diri dengan mengisi borang penyertaan yang boleh dimuat turun di laman sesawang ITBM, iaitu di sini.
  • Karya perlu ditaip kemas, langkau dua baris dengan jenis tulisan Times New Roman bersaiz 12 poin di kertas A4.
  • Kepanjangan karya sayembara:
  • Novel: tiada had halaman.
  • Cerpen: sekurang-kurangnya 10 karya (bukan 10 halaman).
  • Puisi: sekurang-kurangnya 30 karya (bukan 30 halaman).
  • Manuskrip yang telah diterima untuk sayembara tidak akan dipulangkan kepada penulis.
  • Karya tersebut juga tidak dibenarkan untuk diterbitkan di mana-mana penerbitan atau menyertai pertandingan lain sehingga pengumuman pemenang diadakan.        
  • Penganjur mempunyai hak untuk menerbitkan dan menterjemahkan karya yang menyertai sayembara ini. Namun jika penulis tidak dihubungi penganjur dalam tempoh masa tiga (3) bulan selepas pengumuman pemenang, penulis dibenarkan untuk menerbitkan karya terbabit dengan mana-mana penerbit.
  • Tarikh tutup penyertaan Sayembara Penulisan Novel pada 31 Januari 2013. Manakala tarikh tutup penyertaan Sayembara Penulisan Cerpen dan Puisi pada 31 Julai 2012. Semua penyertaan akan diberikan surat tanda terima.
  • Penyertaan yang tidak memenuhi atau melanggar syarat sayembara akan ditolak.
  • Keputusan panel hakim adalah muktamad.
  • Sila e-melkan manuskrip dan borang penyertaan yang lengkap ke buku@itbm.com.my ataubuku@pena.com.my. Manuskrip tersebut boleh juga diposkan ke alamat berikut:


KATEGORI NOVEL
Hadiah Pertama : 1 x RM15,000
Hadiah Kedua   : 1 x RM12,000
Hadiah Ketiga   : 1 x RM9,000
Hadiah Sagu hati :7 x RM3,000
KATEGORI CERPEN
Hadiah Pertama : 1 x RM10,000
Hadiah Kedua   : 1 x RM7,000
Hadiah Ketiga   : 1 x RM5,000
Hadiah Sagu hati : 7 x RM2,000
KATEGORI PUISI
Hadiah Pertama : 1 x RM10,000
Hadiah Kedua : 1 x RM7,000
Hadiah Ketiga : 1 x RM5,000
Hadiah Sagu hati : 7 x RM2,000

Tuesday, 27 March 2012

:: Allah..Make Me Strong ::

Bismillahirrahmanirrahim...

I asked for strength.. 
Allah Taala gave me difficulties to make me strong.

I asked for wisdom..
Allah Taala gave me problems to solve.

I asked for prosperity..
Allah Taala gave me the brain and brawn to work.

I asked for courage..
Allah Taala gave me danger to overcome.

I asked for love..
Allah Taala gave me troubled people to help.

I asked for favours..
Allah Taala gave me opportunities.

I received nothing that I wanted..
But I received everything I needed...



Please Allah dont let me stand alone..
Please give me the strength to overcome the hardship.
Heals my wound..
Cheers me up..
Helps me Allah..
Show me the way that I should choose to be a better person.
Amin..


::Dare.To.Be::



When a new day begins, dare to smile gratefully.
When there is darkness, dare to be the first to shine the light.
When there is unjustice, dare to be the first to condemn it.

When something seems difficult, dare to do it anyway.
When life seems to beat you down, dare to fight back.
When they seems to be no hope, dare to find some.

When you are feeling tired, dare to keep going.
When times are tough, dare to be tougher.
When loves hurt you, dare to love again.

When someone is hurting, dare to help them heal.
When another is lost, dare to help them find their way.
 When a frienD falls, dare to be the first to a extend a hand.

When you cross paths with another, dare to make them smile.
When you feel great, dare to help someone else feel great too.

WHEN THE DAY HAS ENDED, DARE TO FEEL AS YOU HAVE DONE YOUR BEST.
DARE TO BE THE BEST YOU CAN!!

Thursday, 12 January 2012

Warkah Untuk Si Dia



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, Maha Pengasih
Dijadikan indah pada manusia kecintaan kepada apa-apa yang d ingini iaitu wanita-wanita,anak-anak,harta yang banyak dari jenis emas,perak,kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang.
Itulah kesenangan hidup d dunia dan d sisi Allahlah tempat kembali yang baik.
(Ali-Imran:14)

Kita mungkin mampu merancang dan menetapkan waktu untuk sesuatu..
Namun tidak akan ada yang mampu mengetahui secara hakikatnya bila dia benar-benar bersedia...
Seperti gurau seorang sahabat, bila bermula dan berakhirnya akad, waktu itulah dia telah bersedia.
Setiap yang mahu mendirikan masjid, akan ada perancangan, namun tidak semuanya mampu terlaksana,
Ada yang berjalan lancar, ada yang tertangguh kerana masalah tertentu, malah ada yang dibatalkan terus.
Bila, bagaimana, di mana, dengan siapa... Semuanya selari dengan perancangan Allah.

Kekadang kita melihat sahabat kita yang masih keanak-anakan, urus diri pun tak kena cara, cara berfikir jangan nak kata... tapi dah kahwin dan sesetengah tue dah ada anak pun..
Sebaliknya ada sahabat yang sangat matang, pengurusannya sangat baik, mudah cakap memang cukup pakej.. namun belum juga kahwin..
Mungkin kita boleh mengatakan, belum merancang kearah itu lagi.. @ ada masalah di pihak keluarga sana @ apa-apa sahaja... benar, namun itu sekadar zahirnya.
Hakikatnya ketetapan Allah belum sampai.. Seperti kata ustaz, perancangan manusia tidak dapat mengatasi perancangan Allah.

Ustaz saya pernah berkata.. bilamana kamu merancang ke arah itu, maka kamu perlu bersedia untuk berkorban.. untuk kekadang merasa kecewa, sakit hati dan sedih.
Bukan bermaksud tidak ada yang indah, namun rasanya semua boleh menerima yang indah tanpa perlu diingatkan untuk bersedia.
Kerana ramai yang membina ukhwah namun sukar mengiringinya dengan mahabah.


"Supaya kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang di berikanNYA kepadamu.
Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri"
(Al-Hadid:23)

Hidup Itu Adalah Sukar

Ini HAKIKAT...
HIDUP MEMANG SUKAR..

Apabila kita faham..dan terima kenyataan ini.. 
HIDUP TIDAK LAGI SUKAR..
Pernah orang berkata kepada saya.. "Kamu nie letak high expexctatioan sgt".
Sekarang baru saya faham..saya selalu anggap hidup itu mudah..saya mampu buat apa yang saya nak.
Bila rancangan saya terganggu, saya sangat stress.

Kebanyakkan orang selalu anggap, kesukaran kita adalah penghujung dan penderitaan yang kita alami tidak sepatutnya berulang lagi.
Kita mengeluh..hidup ini penuh dengan bebanan dan kesukaran...
Dan kita menjauhkan diri daripada masalah.

Sebenarnya..yang membuatkan hidup kita terasa sukar ialah proses menghadapi dan mengatasi masalah-masalah itu sendiri. Masalah membuat kita sedih, kecewa, rasa bersalah, penyesalan, ketakutan atau kecemasan.

Sebenarnya dalam proses mengatasi dan menghadapi masalah itulah hidup kita mempunyai makna.
Masalah menimbulkan keberanian dan membentuk kebijaksanaan serta kesabaran dalam diri.

"Hal-hal yang menyakitkan itu memberi pelajaran tertentu"
~Benyamin Franlin~


Saturday, 7 January 2012

Renungan Bersama..

 SEBUAH RENUNGAN KEHIDUPAN SEHARIAN KITA SEBAGAI SEORANG MUSLIM
Marilah kita sama-sama hayati dan renungkan setiap persoalan ini untuk memastikan adakah kita ini menjalani kehidupan seharian kita sebagai seorang muslim....

1)Adakah anda solat subuh berjemaah setiap hari?
2)Adakah anda memelihara setiap solat anda?
3)Adakah anda hari ini telah membaca Al-Quran?
4)Adakah menjadi rutin bagi anda membiasakan diri membaca wirid dan zikir selepas solat?
5)Adakah anda melaksanakan solat-solat sunat rawatib, ba’diyah dan qabliyah?
6)Adakah hari ini anda khusyuk dalam solat dengan merenungi dan memahami setiap bacaannya?
7)Adakah anda sentiasa ingat mati dan alam kubur?
8)Adakah anda ingat akan hari kiamat dan hari akhirat dan segala peristiwa dan kedahsyatannya?
9)Adakah anda sentiasa berdoa kepada Allah memohon dimasukkan ke dalam syurga? Kerana barang siapa yang memohon akan syurga Allah, maka syurga itu akan berdoa “Ya Allah, masukkan lah ia ke dalam syurga”.
10)Adakah anda sentiasa berdoa kepada Allah memohon supaya diselamatkan dari neraka? Kerana barang siapa yang memanjatkan doa tersebut, maka neraka itu akan berdoa “Ya Allah, selamatkanlah dia dari api neraka”.
11)Adakah hari ini anda berdoa kepada Allah supaya Allah menetapkan hati mu dalam agamaNya?
12)Adakah hari ini anda beristighfar kepada Allah dan memohon ampun kepadaNya di atas segala dosa anda?
13)Adakah hari ini anda menangis lantaran takut kepada Allah s.w.t?
14)Adakah anda memanfaatkan waktu-waktu terkabulnya doa dan pada saat itu anda memohon kepadaNya?
15)Adakah anda sentiasa menambah pengetahuan anda tentang agama?
16)Adakah anda berdoa memohon keampunan untuk setiap muslimin dan muslimat kerana sesungguhnya memohon keampunan saudara mu yang beriman merupakan satu hasanah?
17)Adakah anda sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang Allah kurniakan?
18)Sudahkah anda meninggalkan rasa benci kerana diri anda dan berusaha membenci sesuatu kerana Allah?
19)Sudahkah anda menjauhkan sifat takkabur, sombong dan riya’?
20)Adakah anda berbuat baik dan berbakti kepada ibu dan ayah kamu?
21)Sudahkah anda bertaubat kepada Allah dengan taubat yang seikhlasnya pada setiap waktu di atas dosa-dosa dan kesalahan yang telah anda lakukan?
Marilah kita renungkan bersama²
~BERSAMA-SAMA MEMANTAPKAN TARBIYAH RUHIYAH~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cer Klik Bom Tue


Geng Budak Baek

Basa-Basi Komentar


SHout